W.O.W Wijzer Op Weg

 

  1. Sedert oktober 2007 neemt onze school deel aan het verkeersproject W.o.W (Wijzer op Weg) . Dit project heeft als doelstelling de leerling op het einde van de basisschool in staat te stellen om op een zelfstandige en verkeersveilige wijze zijn weg te vinden naar de middelbare school.
  2. Het project wordt ondersteund door de stad Lokeren en de lokale politie. Daarnaast kunnen we ook rekenen op de logistieke medewerking van het transportbedrijf VAN CAUTEREN uit de Rechtstraat te Lokeren en het PCVOWD (Provinciaal Centrum voor Volwassen Onderwijs, Waas en Durme, Durmelaan 34A te Lokeren.
  3. Het project is bestemd voor de zes leerjaren van het lager onderwijs en bevat naast een theoretisch luik ook een praktisch luik en wordt per leerjaar afgesloten met een finale act.

    1. Alle leerlingen krijgen in de klas hetzelfde tiendelig lespakket Wegwijzers! welke door de leerkracht wordt gegeven. De werkboekjes worden door de scholen zelf gefinancierd terwijl de begeleidersmappen (met bijhorende cd-rom) bekostigd worden door de stad Lokeren. Het lessenpakket omvat 5 vaste items, nl de schoolomgeving, mobiliteit, openbaar vervoer, mijn gedrag als voetganger, mijn gedrag als fietser.
    2. In de eerste drie leerjaren komt de W.o.W-agent in de klas om samen met de leerlingen een herhalingsoefening te maken over de volledige leerstof. De kinderen ontvangen daarbij een leuk en nuttig verkeersgadget.
    3. Ter ondersteuning van de theoretische lessen kunnen de scholen volgende zaken vrijblijvend ontlenen bij de lokale politie nl, een fietsbehendigheidsparcours, een fietskoffer Tess, een dvd met toelichting om verkeersles te kunnen geven.
    4. De leerlingen van het vierde leerjaar kunnen als finale act deelnemen een verkeerstocht te voet. Aan de hand van een vragenlijst leggen ze een traject af door het centrum van Lokeren. Ze kunnen hierbij een mooie prijs winnen.
    5. - In het vijfde leerjaar staat een verkeershappening als finale act op het programma. In het cultureel centrum wonen de leerlingen een interactieve theateropvoering bij rond een verkeersthema. Vervolgens kunnen zij demonstraties van de dienst 100, brandweer en de politie bijwonen.
      - De WoW-agent geeft in de klas les over de voorrangsregels en de regels ivm de fietser. De theorie wordt gekoppeld aan een praktijkles in het mobiel verkeerspark. Deze laatste wordt nog eens herhaald in het zesde leerjaar.
    6. De leerlingen van het zesde leerjaar krijgen les over het Dode Hoekpakket. Naast het theoretisch gedeelte door de leerkracht in de klas vervolgt de praktijk met een heuse vrachtwagen op het domein van het voornoemd transportbedrijf.

  4. In de maand mei kunnen alle klassen van het zesde leerjaar deelnemen aan het groot fietsexamen.
    Naast een theoretische proef met meerkeuze vragen leggen de leerlingen een behendigheidsproef met de fiets af. Vervolgens leggen ze met de fiets een vastgelegd traject af waarbij ze worden beoordeeld door waarnemers. De geslaagden ontvangen met het eindrapport een brevet, de andere een attest.